Op 26 februari 2016 was het zover: rolstoel-basketbalvereniging De Rhedense Rollers werd officieel bij de notaris opgericht. Een lang gekoesterde wens van Rinus Preuter werd daarmee werkelijkheid.

Rinus Preuter deed al aan sport toen hij gehandicapt raakte doordat zijn rechterbeen vanwege een infectie moest worden geamputeerd. Hij werd gedwongen tot een andere levenswijze, maar voor wat betreft zijn sport liet hij zich niet uit het veld slaan. Bij gebrek aan een rolstoelbasketbalvereniging in zijn eigen omgeving besloot hij er zelf een op te richten. Daarbij ontving hij direct veel steun vanuit zijn omgeving.

Op de foto hieronder tekent Rinus bij de notaris de officiële oprichtingsakte.

De Rhedense Rollers

Rinus Preuter tekent de acte.

De eerste werkzaamheden bestonden uit het leggen van contacten, het zoeken van sponsors en het werven van leden voor de vereniging. Met andere woorden, Rinus Preuter deed in de beginfase alles wat standaard komt kijken bij het oprichten van een vereniging.

De gemeente Rheden toonde zich erg behulpzaam. Zo besloot de gemeente om de trainingslocatie van de vereniging, sporthal De Drumpel in Velp, zodanig aan te passen, dat de kleedkamers en het invalidentoilet in de sporthal geschikt zouden worden voor toegang met een (sport)rolstoel.

Bij dezen nodigen de Rhedense Rollers u uit om kennis te maken met rolstoelbasketbal. Net als voor mensen zonder handicap is het een hele leuke, behendige, snelle, fysieke, opbouwende, agressie-regulerende, sociale en intelligente teamsport. Voor mensen met een fysieke beperking is het de enige volwassen competitie zaalsport.

Het is echter helemaal niet noodzakelijk dat u een handicap heeft. Ook mensen zonder handicap of met een chronische blessure (denk aan knie- of enkelletsel) zijn van harte welkom.

Rolstoelbasketbalvereniging De Rhedense Rollers wil geïntegreerd sporten bieden voor mensen met en zonder handicap!